fredag 25 mars 2022

Vad är synopsis?

 Vad är Synopsis och vad har man det till? 


Ett synopsis är den sammanfattning av hela din bokidé som du skrivit ner i ett dokument på datorn, med papper och penna, eller i mobilen. Från början till slut. Det kan börja med en mening, som du sedan utvecklar rad för rad tills du har en början, mitten och ett slut. 
Jag passar på att dela in texten i tre lika stora delar. Skriver då ner de antal kapitel som jag planerar att boken ska ha. Det underlättar en hel del för mig, när jag sedan skriver en kapitel Outline. Den här delen kan ta lite tid - men det är viktigt att ha en plan när man börjar skriva. Det ska också sägas att det finns de författare som inte har någon aning om vad deras bok ska handla om. De lägger händerna på tangenterna och skriver ner det som kommer fram. 

Jag måste ha storyn klar för mig innan jag börjar skriva. Jag kan inte bara skriva på känsla, som många andra författare gör. Åsa Hellberg är en av de författare som skriver det som kommer när hon lägger händerna på tangenterna. Klicka på länken för att ta del av hur hon arbetar. 



2 kommentarer:

  1. Hej, intressant. Jag kommer att följa din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kenneth!

      Vad roligt att du hittat hit! Hoppas att du ska trivas

      Radera